DRAG
ME
Button Linkedin
Button Klik
Button Klik
Button Klik
Button Klik

Social media in combinatie met andere media

Social media wordt veel besproken en is een waardig onderdeel van een marketingstrategie. Maar is social media dan het “enige” medium waar je je op moet richten?

Nee.

Per merk is het verschillend. Het ligt helemaal aan jouw doel en jouw publiek. Wat wil je bereiken? En waar zijn ze actief? Wat vinden zij interessant? Je wil content maken voor jouw publiek en op het juiste platform.

Social media is niet weg te denken uit ons leven. Het is zo’n groot onderdeel geworden en dat zal het ook zeker blijven. Er zijn vele nieuwe ontwikkelingen gaande op de social media, zoals het meer inzetten van video en het online shoppen binnen de platformen. En hoe tof is dat. Zo kan iemand die geïnteresseerd is in jouw product direct via de “tag” een aankoop doen!

Maar.

Welke media zijn er nog meer die wellicht interessant kunnen zijn om jouw zichtbaarheid, merkbekendheid en bereik te vergroten? We delen hier een aantal varianten die volgens ons de perfecte plek zijn om jouw merk ook zichtbaar te maken.

1. Zoek de PR op

PR (Public Relations) wordt gedefinieerd op de volgende manier: ‘het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Verschillende middelen binnen interne en externe communicatie worden gebruikt om een bepaald publiek te informeren of beïnvloeden. Het voornaamste doel is het creëren of in stand houden van een goed imago.’

“Free publicity” kan jouw merk gratis veel publiciteit geven. Hierin speelt nieuwswaarde wel een grote rol. Daarin is het van belang om jouw boodschap op een smeuïge manier te vertalen en bij de (online) bladen/kranten aan te leveren.

Daarnaast is redactionele aandacht heel effectief. Je wordt als bedrijf serieus genomen en je zet jezelf goed op de kaart. Daarbij is het belangrijk dat je jezelf een beetje bloot durft te geven en openheid wil geven over diverse zaken. Als je dat niet durft, dan is PR voor jouw organisatie niet geschikt.

2. Digitale mailings

Het verzamelen van emailadressen is heel waardevol, want je kan mensen via deze weg direct bereiken. Door bestaande en potentiële klanten te informeren via een mailing kan je jouw kennis, tips, ervaring, inspiratie specifiek in iemands mailbox delen. Daarbij is er veel mogelijk via mailsystemen om content te automatiseren. Ook kan je daardoor met de informatie gerichte content maken op basis van cijfers.

Een aantal tools die je hier bij helpen:

3. Sponsoring

Sponsoring kan een interessante manier zijn om jouw zichtbaarheid te vergroten. Dat kan op verschillende plekken en verschillende manieren. Denk hier aan:

  • sportverenigingen
  • maatschappelijke evenementen
  • muziekshows
  • kunst en cultuur
  • wetenschappelijke onderzoeken

Denk goed na waarom je iets of iemand wil sponsoren. Welk doel moet het dienen? Is je doel het versterken van je naamsbekendheid bij een specifieke doelgroep of het versterken van je imago of loyaliteit? Zet sponsoring dan in als onderdeel van je marketingcommunicatiestrategie. Je vergroot hiermee ook je zakelijke netwerk. Dit is mega waardevol een netwerk is de basis van je ondernemerschap!

En ook interessant om te weten als ondernemer: wanneer jij als ondernemer sponsort in ruil voor publiciteit, dan zijn de sponsorkosten 100% aftrekbaar.

4. Billboards langs de weg

Misschien denk je hier niet zo snel meer aan, maar offline communicatie is nog steeds heel effectief. Helemaal in combinatie met de online media die je hieraan kan koppelen. We hebben minimaal 7 contactmomenten nodig. En een van die momenten kan zeker een poster bij een bushokje zijn of een poster aan de lantarenpaal wanneer je onderweg bent naar je werk. Let maar eens op en hoe goed je het onthoudt.

Deze type communicatiemiddelen hebben wel hoge kosten, maar zijn daarentegen ook heel waardevol. Bijvoorbeeld wanneer jouw doelgroep jongeren van 15-18 jaar zijn, kan je de marketingcampagne via de billboards rondom middelbare scholen tonen.

En een van de grote voordelen van buitenreclame is dat het een grote massa mensen kan bereiken op een erg natuurlijke manier. Je kunt een affiche niet zomaar wegzappen. Dat maakt het effectief, omdat het niet aan je opdringt.


5. Blogs op jouw website

Online kan je natuurlijk effectief gebruik maken van jouw website door content te maken voor de bezoeken en ideale klant. Daarbij zijn blogs voor de vindbaarheid een mooie toevoeging. Door de juiste zoekwoorden in de teksten te verwerken en een krachtige meta-omschrijving te maken kunnen mensen je gemakkelijker vinden. Daarbij geeft het jouw merk meer kracht en waarde doordat je jouw kennis met je publiek deelt. Ook bouw je hiermee aan het vertrouwen van jouw (ideale) klanten.


Welke communicatiemiddelen zijn voor jouw merk van belang?


Misschien vind je dit ook leuk