DRAG
ME
Button Linkedin
Button Klik
Button Klik
Button Klik
Button Klik

5 redenen waarom je social media moet inzetten voor jouw merk!

Social media is een onderdeel geworden van ons dagelijks leven. We besteden maar liefst 2 uur en 29 minuten per dag op de social platformen. Dit is de kans voor jouw merk om in contact te komen met jouw (potentiële) klanten. Zet jij de social media kanalen al in om de verbinding aan te gaan met jouw klanten? We geven je hieronder een aantal redenen om social media in te zetten voor jouw merk. Tussendoor vind je ook nog een aantal tips. Wat is de reden voor jou om social media wel / niet in te zetten?

Onthoudt vooral dat social media platformen er zijn om met elkaar snel, gemakkelijke en op een leuke manier met elkaar in contact te komen. Hoe leuk is het om elkaar online al beter te leren kennen van twee kanten, zowel voor jou als voor de klant?

Nummer 1: jouw merkbekendheid

De plek om jouw merkbekendheid te vergroten is om social media. Hier kan je jouw ideale publiek targetten en organisch groeien om nieuwe mensen te bereiken die aanhaken op jouw merk. Maak content voor jouw doelgroep en zorgt voor continue zichtbaarheid.

Neem bijvoorbeeld een post op instagram waar je een specifieke hashtag in hebt gebruikt. Deze komt in de feed van jouw (potentiële) klant terecht. Dat is contactmoment één. Dan deelt een volger hem ook nog in zijn stories. Dat is contactmoment twee zonder dat hij / zij dat direct door heeft.

Door zichtbaar te zijn voor jouw publiek vergroot je jouw merkbekendheid op een laagdrempelige manier. Daarnaast kunnen zij ook gemakkelijk in contact komen waardoor deze stap makkelijker wordt.


Nummer 2: in verbinding met jouw klant(en)

Zoals we bij nummer 1 aangeven is de verbinding met de klant gemakkelijk te maken wanneer iemand geïnteresseerd is. Zo kan iemand een berichtje sturen, maar ook jij als merk kan iemand benaderen. Social media is niet voor niks een sociaal medium. We zijn er om met elkaar in verbinding te komen. Die connectie te maken. Om iemand beter te leren kennen. Om meer te weten te komen waardoor de stap tot een conversie makkelijker gemaakt wordt, omdat jij het vertrouwen hebt gewonnen.

Vaak wordt het volgende voorbeeld gebruikt om uit te drukken hoe social media in zijn werk gaat. Als je voor het eerst iemand hebt ontmoet die je interessant vindt, ga je ook niet meteen trouwen. Je bouwt een relatie op. Dat geldt ook wanneer iemand jou gaat volgen. Die moet je aan jouw gaan binden en heeft verschillende contactmomenten nodig om tot een actie (contact opnemen, naar de website gaan, offerte aanvragen etc.) over te gaan.


Nummer 3: conversie verhogen

Door in verbinding te komen met jouw publiek en te bouwen aan een gezonde relatie, maak je de kans tot conversie groter. Hier moet je op social media wel in investeren door in contact te zijn met de (potentiële) klant. Dat vergt veel tijd. Het betekent dat je elke dag zichtbaar moet zijn via stories en/of posts met content waar iemand nieuwsgierig van wordt.

Wij nemen altijd de volgende strategie als leidraad: waarde (post 1), waarde (post 2), waarde (post 3) en sale (post 4). Zo bouw je het vertrouwen op met jouw volger om vervolgens een mogelijke actie uit te laten voeren.


Nummer 4: Loyale klanten

”Ondernemingen zouden gebruik moeten maken van de middelen die hun door sociale media worden aangereikt om in contact te komen met hun bestaande klanten. Een strategisch en open sociaal media plan verhoogt de invloed om van een gewone klant, een loyale klant te maken.” - Texas Tech University

Klanten die de social media van een bedrijf volgen zijn loyaler naar het merk dan mensen die dit niet doen. Maar liefst 53% van klanten die dat merk gingen volgen op sociale media, ook meer loyaal werden aan dat merk. Hoe mooi is dat?

Social media zorgt ervoor dat zij dagelijks in contact (kunnen) staan en daarmee verbonden zijn aan jouw merk. Ook zorgt dit voor meer vertrouwen, omdat zij jou beter leren kennen.


Nummer 5: je bouwt aan de menselijke kant van je merk!

Sociale media is één van de weinige plaatsen waar merken kunnen handelen zoals mensen. Dit is belangrijk! Waarom? Mensen houden om zaken te doen met andere mensen, niet met bedrijven. Sociale media geeft jouw onderneming een menselijk karakter, waardoor het aantrekkelijker wordt voor andere mensen.

Dit is bij het maken van content essentieel om in je achterhoofd mee te nemen. Content over jouw personeel, de personen achter het merk is voor de doelgroep veel interessanter. Dit zijn posts die het altijd goed doen. Daarom is het zeker de moeite waard om hier aandacht aan te besteden en jouw personeel mee te nemen in de social media plannen! Ook een hele leuke team bezigheid.

Er zijn nog meer redenen om social media in te zetten, namelijk:

  • je wordt een autoriteit in jouw branche
  • je zorgt voor meer bezoekers op de website
  • het helpt mee in jouw positie in Google
  • je bouwt aan relaties met jouw klanten

Wat is jouw reden om social media in te zetten voor jouw merk?

Misschien vind je dit ook leuk